ΟΜΙΛΙΑ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΟΥ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟΥ ΚΟΜΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΡΑΤΙΚΟ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟ ΓΙΑ ΤΟ 2017
Ανακοινώσεις, Στήλη Προέδρου |

Ομιλία

Προέδρου του Δημοκρατικού Κόμματος

Για τον Κρατικό Προϋπολογισμό για το 2017

5 Δεκεμβρίου 2016

 

Κύριε Πρόεδρε,

Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,

Θα ήθελα καταρχήν και εγώ με τη σειρά μου να ευχαριστήσω τους λειτουργούς της Βουλής και ιδιαίτερα της Γραμματείας της Επιτροπής Οικονομικών για την πολύτιμη βοήθεια και στήριξη που προσέφεραν κατά τη διάρκεια της διαδικασίας εξέτασης του Κρατικού προϋπολογισμού για το 2017.

Θα ήθελα επίσης να ευχαριστήσω τον πρόεδρο και τα μέλη της επιτροπής οικονομικών για την ετοιμασία της έκθεσης του κρατικού προϋπολογισμού.

 

Κυπριακό

Κύριε πρόεδρε,

Πριν να προχωρήσω στην ανάλυση του κρατικού προυπολογισμού για το 2017 δεν μπορώ παρά να μην σχολιάσω τις τελευταίες δραματικές αλλά και ανησυχητικές εξελίξεις στο Κυπριακό.

Η «συμφωνία του δείπνου»

Με έκπληξη είδαμε πριν από λίγες μέρες τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, χωρίς καμία προ-διαβούλευση με τα κοινοβουλευτικά κόμματα, χωρίς να συγκαλέσει το εθνικό συμβούλιο ως είχε υποσχεθεί και χωρίς να διαβουλευτεί με την Ελληνική Κυβέρνηση να προχωρά σε μια νέα συμφωνία, τη «συμφωνία του δείπνου», η οποία δημιουργεί νέα αρνητικά τετελεσμένα στη διαδικασία επίλυσης του κυπριακού.

Νέα Υόρκη

Σημειώνεται πως μετά τη συνάντηση στη Νέα Υόρκη, ο ΠτΔ και άλλοι μας έλεγαν πως «διαψεύσθηκαν οι Κασσάνδρες» επειδή, δήθεν, ο ΠτΔ δεν αποδέχθηκε ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα και μια νέα διαδικασία στο Κυπριακό.

Με τη συμφωνία του δείπνου όμως όλα αυτά πήγαν περίπατο.

ΚΑΙ χρονοδιάγραμμα έχει αποδεχθεί ΚΑΙ μια αυτόματη διαδικασία για να πάμε σε 5μερή διάσκεψη η οποία δεν βασίζεται στην προηγούμενη υλοποίηση οποιωνδήποτε προϋποθέσεων.

Υπενθυμίζεται πως αμέσως μόλις επέτρεψε από τη Νέα Υόρκη, ο κ. Αναστασιάδης, αποδέχθηκε όλους ανεξαίρετα τους όρους που είχε θέσει τις προηγούμενες μέρες ο κατοχικός ηγέτης.

  • Αποδέχθηκε την «πολιτική συμφωνία αρχών» με τις «λεπτομέρειες» να μείνουν γι’αργότερα
  • αποδέχθηκε τη νέα μορφή διαπραγμάτευσης στο Μ. Πελεράν
  • αποδέχθηκε πως οδεύουμε στη «τελική φάση» των διαπραγματεύσεων»
  • αποδέχθηκε με άλλα λόγια το χρονοδιάγραμμα του 2016 το οποίο τελικά μας οδήγησε σε ναυάγιο και εκτός διαπραγμάτευσης

Απλά δεν δέχτηκε αυτούς τους όρους στη Ν. Υόρκη. Περίμενε να έρθει στη Κύπρο για να τους δεχτεί.

Ακόμη και τότε, μετά από τη μεταστροφή της Ν. Υόρκης, διαβεβαίωνε τους πάντες πως θα «…παραμείνει σταθερός σε θέσεις αρχών»…

Μοντ Πελεράν 1

Στο Μ. Πελεράν 1 διέκοψε τις διαπραγματεύσεις για να διαβουλευτεί, όπως είπε, με την Ελληνική Κυβέρνηση και τα κυπριακά κόμματα.

Κι όμως προχθές από μόνος του αποφάσισε να πάει σε πενταμερή διάσκεψη και να σύρει σε αυτήν και την Ελλάδα, χωρίς καν να τους ενημερώσει ή να καλέσει εθνικό συμβούλιο.

Μοντ Πελεράν 2

Μετά το Μ. Πελεράν 2 μας είπε στη διακαναλική του συνέντευξη στις 23.11.2016 ότι για να προχωρήσουμε σε διεθνή διάσκεψη πρέπει να εκπληρωθούν συγκεκριμένες προϋποθέσεις.  Όπως είπε:

«…θα πηγαίναμε σε πολυμερή διάσκεψη…υπό την προϋπόθεση ότι οι διαπραγματεύσεις θα κατέληγαν σε οριστικοποίηση των συμφωνηθέντων και την κατάθεση χαρτών που θ’αποτύπωναν τα κριτήρια…»

  • Να συμφωνηθούν τα κριτήρια.
  • Να αποτυπωθούν αυτά σε χάρτη ή χάρτες.
  • Και στο εθνικό συμβούλιο μας είπε πως έπρεπε να “βεβαιώσουν” αυτούς τους χάρτες εμπειρογνώμονες για να βεβαιωθούμε πως δεν θα υπήρχαν σημαντικές ή ποιοτικές αποκλίσεις.

Όλα αυτά τώρα πήγαν περίπατο.  Θα πάμε σε 5μερη ανεξαρτήτως συμφωνίας στο εδαφικό.

Θα κατατεθούν δυο χάρτες την παραμονή της 5μερους και οι τούρκοι ότι θέλουν θα βάλουν στον δικό τους.

  • Καμία αναφορά ότι θα πρέπει ο χάρτης της τούρκικης πλευράς ν’αποτυπώνει τα κριτήρια.
  • Καμία αναφορά στο ότι οι χάρτες πρέπει να είναι συμφωνημένοι.
  • Καμία αναφορά ότι οι χάρτες θα ελεγχτούν.
  • Δεν ξέρουμε καν αν θα δούμε τον τούρκικο χάρτη πριν από τη 5μερή διάσκεψη.

Σημειώστε πως όταν ρωτήθηκε ο Πρόεδρος Αναστασιάδη στο εθνικό συμβούλιο αν αποδέχθηκε την εισήγηση των τούρκων για παραμείνουν «μυστικοί» οι χάρτες και να πάμε σε διάσκεψη, δηλαδή να μην δούμε το δικό τους χάρτη αλλά να τον κρατάνε τα Ηνωμένα Έθνη,  η απάντηση του ήταν «δεν είμαι ηλίθιος»…

Τα συμπεράσματα δικά σας.

Είπε ο Ν. Αναστασιάδης στη διακαναλική του συνέντευξη στις 23.11.2016 ότι,

«…η μη-λύση του εδαφικού θα οδηγήσει σε διασύνδεση του θέματος της ασφάλειας και των εγγυήσεων, πράγμα που επιδιώκει η Τουρκία…»

Άρα με βάση τα δικά του λεγόμενα, ο πρόεδρος έχει πλέον δώσει στην Τουρκία αυτό που ήθελε.

Εκ των πραγμάτων και αναπόφευκτα τώρα το εδαφικό θα διασυνδεθεί με την ασφάλεια και τις εγγυήσεις.  Οι δυο χάρτες θα δοθούν την παραμονή της 5μερους, δεν θα είναι συμφωνημένοι και άρα η συζήτηση «επί χάρτου» θα μεταφερθεί στην 5μερή.

Και εκεί θα μεταφερθούν και οι εκβιασμοί της Τουρκίας, για τους οποίους μας προειδοποίησε ο ίδιος ο Νίκος Αναστασιάδης.

Έχει πει κατ’επανάληψη ο Πρόεδρος και το επανάλαβε αρκετές φορές και ο Κυβερνητικός εκπρόσωπος, πως πρέπει να υπάρξει συμφωνία ή να είμαστε σε «ακτίνα συμφωνίας» στα υπόλοιπα κεφάλαια για να πάμε σε πολυμερή.

Και αυτή η δέσμευση πήγε περίπατο.  Τώρα θα πάμε σε 5μερη ανεξαρτήτως του αν θα έχουμε συμφωνία ή έστω πρόοδο στα υπόλοιπα κεφάλαια.  Ο Νίκος Αναστασιάδης έχει αποδεχθεί μια αυτόματη διαδικασία η οποία θα προχωρήσει ανεξάρτητα του αν έχουμε πρόοδο.   Θα πάμε σε 5μερή ότι και να γίνει.

Και πέστε μου αν πιστεύετε ότι τώρα που η τουρκική πλευρά πήρε αυτό που ήθελε, δηλαδή την ημερομηνία για την 5μερή, θα έρθει να διαπραγματευτεί καλόπιστα στα υπόλοιπα κεφάλαια.

Τι κίνητρο έχουν για να συμφωνήσουν μαζί μας;  Κανένα. Όσα περισσότερα εκκρεμούντα ζητήματα υπάρχουν, τόσο ενισχύεται η διαπραγματευτική θέση της Τουρκίας. Θα είναι έτσι πιο αποτελεσματικοί οι εκβιασμοί της.

Η Τουρκία θα επιδιώξει τις ασάφειες και τα κενά στη συμφωνία, καθώς η όποια ασάφεια, πάντα λειτουργεί προς όφελος του ισχυρού.

Όταν στις 20.10.2016 ρωτήθηκε ο Πρόεδρος αν ανησυχεί ότι η κλιμάκωση της διαδικασίας στο Μ. Πελεράν θα μας οδηγήσει σε αδιέξοδο αν αντιμετωπίσουμε τη γνωστή τούρκικη αδιαλλαξία η απάντηση του ήταν,

«…ε δεν μπορούμε να συζητάμε συνέχεια και να μην καταλήγουμε κάπου. Πρέπει να τελειώνουμε. Θα κηρύξω αδιέξοδο…».

Μετά το ναυάγιο του Μ. Πελεράν 2, έτρεχε να βρει τρόπο να επιστρέψει στις συνομιλίες.

Και τον βρήκε. Αποδεχόμενους όλους τους τούρκικους όρους.

Το αποτέλεσμα του πανικού και της αμηχανίας, το αποτέλεσμα αυτών των αντιφατικών χειρισμών, ήταν η συνθηκολόγηση της «συμφωνίας του δείπνου», όπου ο Νίκος Αναστασιάδης αποδέχθηκε όλους τους τούρκικους όρους για να ξαναρχίσουν οι συνομιλίες.

Αυτά τα υποσημειώνω για να επισημάνω ότι και μετά τη «συμφωνία του δείπνου» μας είπε ο Πρόεδρος ότι, θα πάμε στη 5μερή και αν δεν τα βρούμε τότε «η κάθε πλευρά θα τραβήξει τον δρόμο της»…

Άρα αν από την άλλη καταλήξουμε σε αδιέξοδο κανένας δεν μπορεί να προβλέψει που θα βρεθεί το Κυπριακό

Δεν υπάρχει πλέον καλό σενάριο για την Κύπρο.

Ειλικρινά ομολογούμε πως δεν προλαβαίνουμε να παρακολουθήσουμε τις μεταστροφές του Νίκου Αναστασιάδη στο Κυπριακό.

Οι συνεχείς παλινδρομήσεις, οι «οβιδιακές μεταμορφώσεις», οι άτακτες υποχωρήσεις και οι αλλεπάλληλες στροφές 180 μοιρών είναι ο κανόνας.

Η πολιτική του Ν. Αναστασιάδη έχει όλα τα χαρακτηριστικά της πολιτικής σβούρας.  Γύρω-γύρω προς κάθε κατεύθυνση, για λίγη ώρα, όμως πάντα καταλήγει σε ένα σταθερό σημείο – σε αυτό που θέλει η Τουρκία. το οποίο και της δίνει.

Δυστυχώς η μόνη συνέπεια που έχει επιδείξει ο Νίκος Αναστασιάδης μέχρι σήμερα είναι στη συστηματική αναίρεση όλων των δεσμεύσεων του.

Όταν δεσμεύεται για το τι θα κάνει, μπορούμε να είμαστε βέβαιοι ότι θα κάνει ακριβώς το αντίθετο…

Το σημειώνω, γιατί τώρα δεσμεύεται ότι «…δεν πρόκειται να αποδεχτεί λύση η οποία δεν θα ικανοποιεί τις προσδοκίες του λαού…».

Σημειώστε το, για να ξέρετε τι μας περιμένει…

Πάμε για ενδιάμεση συμφωνία

Επαναλαμβάνεται πως ο Ν. Αναστασιάδης έχει αποδεχτεί μια αυτόματη διαδικασία που καταλήγει σε ένα ασφυκτικότατο χρονοδιάγραμμα όπου στις 12.1.2017 στη Γενεύη πάμε για 5μερή διάσκεψη.

Θα πάμε σε 5μερή ότι και να γίνει. Κλείσουμε – δεν κλείσουμε τα κεφάλαια, θα πάμε για ένα «κλείσιμο» του Κυπριακού όπως όπως.

Τα πάντα κρέμονται από μια πρόχειρη και εξαιρετικά συμπιεσμένη και επισπευσμένη διαδικασία η οποία βολεύει απόλυτα την τούρκικη πλευρά.

Ο Νίκος Αναστασιάδης παίζει κορώνα γράμματα την τύχη του τόπου και το μέλλον των παιδιών μας.

Η δική μας εκτίμηση είναι πως δεν υπάρχει χρόνος και τρόπος να καλυφθούν όλα τα τεράστια κενά και όλες οι εκκρεμότητες της διαπραγμάτευσης μέχρι τις 11.1.2017.

Πράγματα που συζητάμε εδώ και εννέα χρόνια δεν θα τα επιλύσουμε σε ένα μήνα.

Πόσο μάλλον τώρα που η άλλη πλευρά έχει κάθε κίνητρο να αφήσει όλες τις εκκρεμότητες άλυτες για να ενισχύσει τις απειλές και τους εκβιασμούς της στη 5μερή διάσκεψη.

Και δεν μιλάμε για «λεπτομέρειες» όπως αρέσκεται να λέει ο κ. Άιντε.

Μερικά από τα κενά που θα μας μείνουν να καλύψουμε μετά από τη συμφωνία είναι εξαιρετικής σημασίας.  Απλά θα παραμείνουν άλυτα επειδή έχουν βαφτιστεί «τεχνικές λεπτομέρειες».  Τέτοιες «λεπτομέρειες» είναι μεταξύ άλλων και τα ακόλουθα:

  • Δεν θα έχουμε Σύνταγμα με τη συμφωνία.

Το κατ’εξοχήν πολιτικό έγγραφο που θα καθορίζει τα δικαιώματα των όλων κυπρίων πολιτών θεωρείται «τεχνική λεπτομέρεια».

Το Σύνταγμα θα ετοιμαστεί μετά από τη συμφωνία της Γενεύης, με διαπραγμάτευση μεταξύ των δυο πλευρών.

Σημειώστε δε πως οι ομοσπονδιακοί νόμοι και οι νόμοι των πολιτειών θα έχουν την ίδια ισχύ και ιεραρχία.  Απλά έχει συμφωνηθεί, ότι πρέπει «να συνάδουν με το σύνταγμα»…

Το οποίο Σύνταγμα ακόμη δεν έχουμε δει και δεν ξέρουμε τι θα περιλαμβάνει…

  • Ακόμη και μετά τη συμφωνία στη Γενεύη δεν θα έχουμε τους ομοσπονδιακούς νόμους που θα καθορίζουν τους όρους και τις προϋποθέσεις με τις οποίες θα δίδονται ιθαγένειες σε τούρκους πολίτες.
  • Δεν θα έχουμε τους ομοσπονδιακούς νόμους ή και τους νόμους της τ/κ πολιτείας οι οποίοι θα καθορίζουν πως θα δίδονται άδειες εργασίας σε τούρκους πολίτες.
  • Δεν θα ξέρουμε τι θα γίνει με την ΑΟΖ μας. Για παράδειγμα δεν θα ξέρουμε τι θα γίνει με το 45% της ΑΟΖ που αυτή τη στιγμή η Τουρκία διεκδικεί για την ίδια και όχι για τους τ/κ.

Ο ΠτΔ έχει πει στο εθνικό συμβούλιο πως αυτό είναι «τεχνικό θέμα» που θα δούμε μετά τη λύση με την Τουρκία…

Θα διαπραγματευτούμε με την Τουρκία την ΑΟΖ μας, ενώ οι τ/κ θα έχουν ΒΕΤΟ…

Επιπρόσθετα οι τ/κ θα δικαιούνται για ένα χρονικό διάστημα μετά τη λύση, ν’αμφισβητήσουν τις διεθνείς συνθήκες της ΚΔ, όπως ακριβώς προνοούσε και στο Σχέδιο Ανάν, π.χ. δεν θα γνωρίζουμε μετά τη συμφωνία στη Γενεύη τι θα γίνει με τις συνθήκες οριοθέτησης με την Αίγυπτο, με το Ισραήλ, κτλ.

Άρα με άλλα λόγια, η ιθαγένεια, το σύνταγμα, οι ομοσπονδιακοί νόμοι και οι συνθήκες για την ΑΟΖ μας, κατά τον Νίκο Αναστασιάδη είναι «τεχνικά θέματα» που μπορούμε να τα αφήσουμε για ύστερα.

Πρώτα θα το λύσουμε και μετά που θα πάρουν οι τούρκοι αυτά που θέλουν είναι σίγουροι οι διαπραγματευτές ότι ο Ερτογάν και η Τουρκία θα έρθουν καλόπιστα και μέσα σε ένα κλίμα συναίνεσης για να συζητήσουν μαζί μας, την ΑΟΖ, τις ιθαγένειες των τούρκων, τη διακίνηση των τούρκων εργατών, το σύνταγμα και τους υπόλοιπους ομοσπονδιακούς νόμους…

Επιπρόσθετα, υπάρχουν σημαντικά θέματα που ακόμη δεν έχουν διευκρινιστεί και είναι αμφίβολο ότι θα διευκρινιστούν μέχρι και την 5μερή διάσκεψη. Το πιο πιθανό είναι ότι και αυτά τα κρίσιμα θέματα θα μπουν στο ίδιο πανέρι του «πάρε-δώσε» με το έδαφος και την ασφάλεια.

Για παράδειγμα,

  • Τι θα γίνει με τους σημερινούς θεσμούς της Κυπριακής Δημοκρατίας;

πχ. οι συζητήσεις για την ασφάλεια επικεντρώνονται γύρω από τον αριθμό των στρατευμάτων που θα αποχωρήσουν και μέσα σε ποια χρονοδιαγράμματα.

Πρόσφατα όμως ο Κυβερνητικός εκπρόσωπος παραδέχθηκε πως δεν μπορούν να φύγουν οι τούρκοι στρατιώτες από την πρώτη μέρα.

Εγείρεται λοιπόν το ερώτημα, γιατί τότε θα καταργήσουμε την Κυπριακή Δημοκρατία από την πρώτη μέρα;

Γιατί μπαίνει ο κατοχικός ηγέτης συμπρόεδρος από την πρώτη μέρα;

Κανονικά θα έπρεπε πρώτα ν’απαιτήσουμε να φύγουν οι τούρκοι στρατιώτες, να μας επιστραφούν τα εδάφη που θα μας επιστραφούν και μόνο τότε να πάρει η τούρκικη πλευρά εκείνα που θέλει. Αυτή είναι η δική μας εισήγηση.

Τόσο πολύ εμπιστευόμαστε τον Ερτογάν ότι θα κρατήσει το λόγο του;

  • Ακόμη δεν ξέρουμε τι θα γίνει με τα «μικρά ΒΕΤΟ» που απαιτούν οι τ/κ για όλες τις αποφάσεις σε όλους τους σημαντικούς θεσμούς του κράτους. Παρομοίως φαίνεται πως ήδη έχουμε ανακοινώσει πως είμαστε έτοιμοι ν’ανταλλάξουμε την εκ περιτροπής προεδρία.

Αποτελεί εξαιρετική διαπραγματευτική τακτική να λες του άλλου ότι θα υποχωρήσεις πριν καν να πας…!

  • Στο περιουσιακό ακόμη δεν μας έχουν πει ποιες είναι οι εξαιρέσεις με τις οποίες οι πρόσφυγες θα χάνουν το δικαίωμα επιστροφής στις περιουσίες τους στα εδάφη που θα παραμείνουν υπό τ/κ διοίκηση. Ισχύουν οι περιορισμοί,
  • Της «σημαντικής βελτίωσης»; Και τι σημαίνει «σημαντική»;
  • Του «συναισθηματικού δεσμού»;
  • Της αγοράς από τρίτο;
  • Της ηλικίας του πρόσφυγα;
  • Του «δημοσίου συμφέροντος»
  • Της «μικρής» περιουσίας; Και τι σημαίνει «μικρή»;

Με άλλα λόγια το κυπριακό θα λυθεί για όλους, εκτός από τους πρόσφυγες, οι οποίοι θα πρέπει να περιμένουν μερικές δεκαετίες με προσφυγές σε δικαστήρια με ξένους δικαστές για να ανακαλύψουν αν είναι πρόσφυγες ή και αν υπάρχουν χρήματα να πάρουν για τις περιουσίες που θα χάσουν.

  • Ακόμη δεν μας έχουν πει που θα βρούμε τα δισεκατομμύρια των αποζημιώσεων για τους πρόσφυγες που θα χάσουν τις περιουσίες τους.

Πιθανόν να τους δώσουμε ομόλογα όπως δώσαμε στους κουρεμένους καταθέτες, ή υποσχέσεις, όπως δώσαμε στους κουρεμένους κατόχους αξιογράφων…

  • Αντίθετα με το τι μας έλεγαν εδώ και ένα χρόνο, δεν θα υπάρχει ελεύθερη εγκατάσταση. Ο ΠτΔ έχει παραδεχθεί πως θα υπάρχει ένας μόνιμος περιορισμός 20% στην εγκατάσταση ανάλογα με τον πληθυσμό της κάθε πολιτείας.  Τονίζεται πως στην περίπτωση της τ/κ πολιτείας ο περιορισμός του 20% θα περιλαμβάνει και τους πρόσφυγες που θα επιστρέψουν…
  • Η στατιστική υπηρεσία μόλις προχθές και πάλι «άδειασε» τον ΠτΔ.

Με την τελευταία της απογραφή επιμένει πως οι ε/κ είναι 700.000 και όχι 820.000 και ότι οι τ/κ είναι 96.000 και όχι 220.000.

Ακόμα να μας εξηγήσουν που βρήκαν αυτά τα νούμερα.

Η αναλογία 4:1 είναι ξεκάθαρα πλασματική.

  • Σίγουρα όμως η αναλογία του 4:1 δεν ισχύει για το μέλλον. Αυτό το έχει πλέον παραδεχτεί και επίσημα ο διαπραγματευτής μας κ. Ανδρέας Μαυρογιάννης.

Ο κατοχικός ηγέτης επιμένει ότι τα εκατομμύρια των τούρκων πολιτών θα πρέπει να έχουν τα ίδια δικαιώματα με τους ευρωπαίους πολίτες, δηλαδή, να δικαιούνται να έρχονται στη Κύπρο ελεύθερα και να ψάχνουν για δουλειά.

  • Εξάλλου δεν ξέρουμε τι θα γίνει με τους έποικους. Δεν ξέρουμε για παράδειγμα πόσοι θα φύγουν μετά τη λύση.

Κατ’ακρίβεια αυτό που καταλάβαμε είναι ότι θα μας μείνουν όλοι.  Δεν θα φύγει κανένας.

Όπως είπε και ο ίδιος ο Νίκος Αναστασιάδης θα παραμείνουν κει εκείνοι οι εκατοντάδες χιλιάδες παράνομοι εργάτες, εποχικοί, ακαδημαϊκοί, φοιτητές και λοιποί και θα τους ανανεώσουμε όλες τις παράνομες «άδειες εργασίας». Αλλά μην ανησυχείτε.  Μας υπόσχονται πως όταν θα λήξουν οι άδειες τους θα φύγουν από μόνοι τους…

Με άλλα λόγια ακόμη και αν «τα βρούμε» στην ασφάλεια και τις εγγυήσεις και τον στρατό, πράγμα αμφίβολο, το καλύτερο που μπορούμε να αναμένουμε θα είναι μια ενδιάμεση συμφωνία με τεράστια κενά.

Εκ των πραγμάτων η διαπραγμάτευση θα συνεχιστεί και μετά τη «λύση».

Με τις χειρότερες όμως προϋποθέσεις για εμάς καθώς η Τουρκία θα έχει ήδη πάρει εκείνα που θέλει.

Πενταμερής

Όμως η πιο σημαντική υποχώρηση του Νίκου Αναστασιάδη βρίσκεται στην τελευταία παράγραφο της «συμφωνίας του δείπνου».

Ο Νίκος Αναστασιάδης έχει ανατρέψει μια από τις πιο σταθερές απαιτήσεις και διεκδικήσεις της πλευράς μας των τελευταίων σαράντα και πλέον χρόνων.

Συμφώνησε σε μια 5μερή διάσκεψη, κάτι που πάντα επιδίωκε η Τουρκία, στην οποία δεν να κληθεί και δεν θα παρευρεθεί η Κυπριακή Δημοκρατία.

Αυτή είναι η μεγαλύτερη υποχώρηση μας στην 40χρονη ιστορία του Κυπριακού.

Ο Ν. Αναστασιάδης αποδέχθηκε να πάει σε μια 5μερή διάσκεψη, με στόχο εκεί να υπογράψει, ή να αποδεχθεί προφορικά[1], τη συμφωνία κατάργησης ή και συμφωνία τροποποίησης των συνθηκών εγγυήσεως και συμμαχίας που έχει υπογράψει η Κυπριακή Δημοκρατία.

Ο Ν. Αναστασιάδης στη Γενεύη θα αποδεχθεί αυτή τη νέα συμφωνία, ως εκπρόσωπος της ε/κ κοινότητας ή «οντότητας» και όχι ως εκπρόσωπος του κράτους μας, επειδή απλά η ΚΔ δεν θα είναι συμβαλλόμενο μέρος σε αυτή τη συμφωνία.

Από αυτή τη συνάντηση, από τη σύναψη αυτής της συμφωνίας, θα απουσιάζει η ΚΔ.  Δεν θα καλεστεί.  Δεν θα έχει λόγο.  Δεν θα υπογράψει.  Δεν θα τοποθετηθεί.

Όλα αυτά θα τα κάνουν άλλοι, όχι για αυτήν, αλλά σε αντικατάσταση της.

Η Κυπριακή Δημοκρατία απλά θα πάψει να υπάρχει.

Προλαβαίνω την προπαγάνδα που θ’ακούσουμε τις επόμενες μέρες επειδή προβλέπω πως θ’ακούσουμε αστήρικτους και ατυχείς παραλληλισμούς με το «Μπούρκερστοκ» του 2004 για να δικαιολογήσουν κάποιοι, ως συνηθίζουν, τις υποχωρήσεις τους.

Η συμφωνία της Νέας Υόρκης για τη σύγκλιση της συνάντησης του «Μπούρκερστοκ» δεν έχει καμία σχέση με τη «συμφωνία του δείπνου» και αυτό που πάει να γίνει τώρα.

Η συμφωνία της Νέας Υόρκης ήταν συμφωνία για τη συνάντηση των «δυο πλευρών».

Η «συμφωνία του δείπνου» είναι συμφωνία για τη σύγκλιση «5μερούς διάσκεψης». Θα πάνε οι «δυο πλευρές» και οι «τρεις εγγυήτριες δυνάμεις». 2+3=5.

Θα ξεκινήσει η συνάντηση σαν 5μερής και δεν έχει σημασία ποιοι άλλοι θα παραβρεθούν σαν «μάρτυρες».

Το σημαντικό είναι πως δεν θα κληθεί και δεν θα παρευρεθεί η Κυπριακή Δημοκρατία.

Τα συμβαλλόμενα μέρη στην όποια συμφωνία πιθανόν καταλήξουμε θα είναι αυτοί «οι πέντε» και κανένας άλλος.

Σίγουρα δεν θα είναι συμβαλλόμενο μέρος η Κυπριακή Δημοκρατία.

Τονίζεται επίσης και κάτι το αυτονόητο.  Το 2004 στο «Μπούρκερστοκ» δεν είχαμε συμφωνία. Δεν υπογράφτηκε συμφωνία. Δεν αποδεχτήκαμε συμφωνία.

Είχαμε μια πρόταση των ΟΗΕ που ήταν αποτέλεσμα της επιδιαιτησίας.

Αρνηθήκαμε και απορρίψαμε τότε να συμφωνήσουμε στην κατάργηση της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Αρνήθηκε τότε να υπογράψει ο Τάσσος Παπαδόπουλος «ως ηγέτης της ε/κ κοινότητας» όπως προνοούσαν τα έγγραφα για τη νέα μορφή εγγυήσεων που πρότειναν τα Ηνωμένα Έθνη.

Δεν υπάρχει η υπογραφή ή η αποδοχή του Τάσσου Παπαδόπουλου σε οποιαδήποτε συμφωνία τροποποίησης των συνθηκών εγγυήσεως και συμμαχίας της ΚΔ στο Μπουρκερστοκ.

Στις 12.1.2017 στη Γενεύη, εάν υπάρξει κατάληξη, θα υπάρξει συμφωνία.

Θα υπάρξει αποδοχή του Νίκου Αναστασιάδη σε αυτή τη νέα συμφωνία, όχι ως εκπροσώπου της ΚΔ, αλλά ως εκπροσώπου της ε/κ κοινότητας.

Ως εκπρόσωπος της μελλοντικής ε/κ «πολιτείας». Της ε/κ «οντότητας». Ότι θέλετε αποκαλέστε την.  Σίγουρα όχι της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Με άλλα λόγια, στη Γενεύη στις 12.1.2017 με την 5μερή διάσκεψη αυτό που όλοι κινδυνεύουμε να επιμαρτυρήσουμε είναι την αυτοκατάργηση της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Στις 12.1.2017, εάν έχουμε κατάληξη, η Κυπριακή Δημοκρατία θα πάψει να υπάρχει.

Μπορεί να θεωρούν ότι ήρθε η ώρα να εγκαταλείψουμε την ΚΔ και να την αντικαταστήσουμε με κάτι άλλο. Κάτι καλύτερο.

Μπορεί να θεωρούν ότι ήρθε η ώρα να εγκαταλείψουμε το Κράτος που μας υπερασπίστηκε μέσα από καταστροφές και συμφορές.

Μπορεί κάποιοι να θεωρούν ότι ήρθε η ώρα να εγκαταλείψουμε την 55χρονή ιστορία μας.

Είναι μια καθόλα σεβαστή πολιτική θέση.

Αν όμως πραγματικά πιστεύουν κάτι τέτοιο, πρέπει να βγουν με θάρρος και να το πουν καθαρά στο λαό. Να σταματήσουν να κρύβονται πίσω από νομικισμούς και εποικοδομητικές ασάφειες.

Η Κυπριακή Δημοκρατία αξίζει περισσότερο σεβασμό από εποικοδομητικές ασάφειες και σκοτεινές συμφωνίες.

Ο λαός μας αξίζει κάτι περισσότερο από την εξαπάτηση και την κοροϊδία.

Δεν πρέπει να υποτιμούμε τη νοημοσύνη του επιμένοντας ότι η ΚΔ θα συνεχίσει και μετά τη λύση κάτω από τέτοιες συνθήκες.

Δυστυχώς με τη «συμφωνία του δείπνου» και την 5μέρή που θ’ακολουθήσει, ήδη προδιαγράφεται η  τη μορφή της λύσης που θέλουν να μας επιβάλουν.

 

Συνθηκολόγηση

Είναι πλέον ξεκάθαρο. Ο Νίκος Αναστασιάδης δεν πάει στη Γενεύη για να διαπραγματευτεί. Πάει για να συνθηκολογήσει.

Αν συμπεριφερθεί όπως συμπεριφέρεται το τελευταίο διάστημα, τότε πολύ φοβούμαι πως στη Γενεύη απλά θα αποδεχθεί και πάλι όλους τους τούρκικους όρους.

Απλά θα τους κρύψει πίσω από εποικοδομητικές ασάφειες.

Το αποτέλεσμα θα είναι η διάλυση της ΚΔ και η αντικατάσταση της με ένα «νέο συνεταιρισμό», με ΒΕΤΟ των τ/κ σε όλες τις αποφάσεις, με τη δυσλειτουργία του κράτους που θα οδηγεί αναπόφευκτα σε παράλυση και με συνεχείς εκβιασμούς.

Και όλα αυτά θα τα βιώνουμε στην παρουσία τούρκικων στρατευμάτων με την επικάλυψη επεμβατικών δικαιωμάτων της Τουρκίας.

Αυτό που θα αποδεχθεί στην ουσία, θα είναι η επέκταση της επιρροής του Ταγίπ Ερτογάν σε ολόκληρη την Κύπρο.

Από ένα δημοκρατικό, ισότιμο κράτος μέλος της ΕΕ, θα μετατραπούμε σε ένα τούρκικο προτεκτοράτο που θα λειτουργεί κατά τη βούληση της Άγκυρας.

 

Κύριε πρόεδρε,

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Εμείς δεν αποδεχόμαστε πως αυτή είναι η μοίρα του λαού μας.

Εμείς είμαστε έτοιμοι να αγωνιστούμε για την επίλυση του Κυπριακού και την πραγματική απελευθέρωση της πατρίδας μας.

Είμαστε εξίσου αποφασισμένοι να δώσουμε τη μάχη για την εθνική και κρατική μας επιβίωση.

Γι’αυτό θεωρούμε πως απαιτείται μια Νέα Στρατηγική στο Κυπριακό.

Μια στρατηγική που θα αξιοποιεί τα πλεονεκτήματα μας και θα αντιμετωπίζει τις ραδιουργίες της Τουρκίας.

Και το μεγαλύτερο πλεονέκτημα μας είναι η κυπριακή δημοκρατία.

Είναι το γεγονός πως έχουμε κράτος διεθνώς αναγνωρισμένο και ισότιμο Κράτος Μέλος της ευρωπαϊκής ένωσης.

Το κράτος μας είναι που μας δίνει βήμα διεθνώς και την προοπτική αξιοποίησης του φυσικού αερίου.

Γι’ αυτό ακριβώς το λόγο η Τουρκία θέλει να διαλύσει την ΚΔ.

Δεν πρέπει να επιτρέψουμε στην Τουρκία να πετύχει αυτό το στόχο.

 

Η Νέα Στρατηγική στο Κυπριακό:

  1. Καταρχήν πρέπει να επιδιώξουμε την ανατροπή των τετελεσμένων όσον αφορά την συμφωνία για την 5μερή της Γενεύης.
  2. Κατά το ελάχιστο πρέπει να απαιτήσουμε να προσκληθεί η Κυπριακή Δημοκρατία σε διεθνή διάσκεψη. Πρέπει να είναι ρητή η αναφορά σε αυτήν. Αν η Τουρκία δεν αποδεχθεί, δεν πάμε.
  1. Επιπρόσθετα, η Ελληνική Κυβέρνηση έχει καθορίσει συγκεκριμένους όρους για να πάει σε μια τέτοια διάσκεψη. Αυτοί οι όροι πρέπει να εκπληρωθούν αλλιώς δεν πάμε:
    1. Πρέπει να προηγηθεί πρόοδος στα υπόλοιπα κεφάλαια
    2. Πρέπει να πάμε στη διάσκεψη για να συζητηθούν μόνο η ασφάλεια, ο στρατός και οι εγγυήσεις
  • Πρέπει να υπάρξει πρώτα συμφωνία στο εδαφικό επί χάρτου.
  1. Πρέπει να υπάρξει προ-διαβούλευση με την Τουρκία και προοπτική για κατάληξη σε σχέση με την ασφάλεια.
  1. Είναι πλέον ξεκάθαρο ότι η Τουρκία δεν πρόκειται σύντομα να ενταχθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση άρα θα πρέπει να προσπαθήσουμε να περάσουμε το μήνυμα στους τ/κ συμπατριώτες μας που εξακολουθούν να έχουν ένα ευρωπαϊκό προσανατολισμό, ότι η μόνη οδός για αυτή την ευρωπαϊκή πορεία περνά μέσα από την Κυπριακή Δημοκρατία και όχι από την Τουρκία.
  1. Επομένως η μετεξέλιξη και συνέχεια της Κυπριακής Δημοκρατίας πρέπει να προνοείται και να διασφαλίζεται ρητά στη λύση του Κυπριακού.

Δεν μπορεί ένα τόσο κρίσιμο ζήτημα να κρύβεται πίσω από εποικοδομητικές ασάφειες. Η ΚΔ πρέπει συνεχίσει έστω και αν θα πρέπει να τροποποιήσουμε το σύνταγμα της για να γίνει ομοσπονδία.

Το 1ο άρθρο του νέου συντάγματος πρέπει ρητά να προνοεί τη συνέχιση της Κυπριακής Δημοκρατίας.

  1. Η Τουρκία πρέπει να ξεκινήσει να εισπράττει πολιτικό κόστος από τη μη-λύση του Κυπριακού. Το ίδιο και το ψευδοκράτος. Πρέπει να σταματήσει η απενεχοποίηση της Τουρκίας αλλά και η αναβάθμιση του κατοχικού ηγέτη η οποία έχει φτάσει σε ανεξέλεγκτα επίπεδα.
  1. Πρέπει να προχωρήσει η αξιοποίηση των αποθεμάτων του φυσικού αερίου που βρίσκεται στην ΑΟΖ της Κύπρου για να λειτουργήσει ως κίνητρο επίλυσης του Κυπριακού. Η καθυστέρηση και η στασιμότητα δεν βοηθούν τη λύση καθώς δεν προσφέρει κανένα κίνητρο στους τ/κ.

 

Κύριε πρόεδρε,

Εμείς ξεκαθαρίζουμε πως διαπραγματευόμαστε για την ακύρωση της κατοχής και όχι για τη νομιμοποίηση της.

Απευθύνουμε έκκληση προς τα δυο μεγαλύτερα κόμματα.  Εμείς αναγνωρίζουμε την ιστορική προσφορά τους στον τόπο.

Τους καλούμε να μην οδηγήσουν τον λαό μας στη διχόνοια και στη σύγκρουση που θα επιφέρει μια προσπάθεια δικαίωσης για το 2004.

Τους καλούμε σε μια ειλικρινή διαβούλευση για να συναποφασίσουμε τα επόμενα βήματα και μια νέα στρατηγική στο Κυπριακό.

Μια στρατηγική που θα βασίζεται στις ομόφωνες αποφάσεις του εθνικού συμβουλίου.

Μια στρατηγική την οποία όλοι θα μπορούμε όλοι να υποστηρίξουμε με στόχο πάντα την απελευθέρωση του τόπου μας.

Αυτό οφείλουμε στον κυπριακό ελληνισμό.

Αυτό οφείλουμε στα παιδιά και τα εγγόνια μας.

Αυτό οφείλουμε στη σκλαβωμένη μας πατρίδα.

 

Προϋπολογισμός 2017

Κύριε πρόεδρε,

Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,

Έχουμε ενώπιον μας τον προϋπολογισμό του κράτους για το 2017.  Τον πρώτο προϋπολογισμό εκτός μνημονίου.

Ο λαός μας έχει επωμιστεί τεράστιες θυσίες και έχει καταβάλει τεράστιες προσπάθειες για να καταφέρει η χώρα μας να εξέλθει από τα οικονομικά αδιέξοδα του Μαρτίου του 2013.

Ως Δημοκρατικό Κόμμα αναγνωρίζουμε πως η κατάσταση της Κυπριακής οικονομίας  είναι πολύ διαφορετική από αυτή που ήταν πριν από τρία χρόνια, δηλαδή, στα πρόθυρα της χρεοκοπίας.

Παρά του ότι το Δημοκρατικό Κόμμα είναι κόμμα της αντιπολίτευσης και έχουμε ριζικές διαφωνίες με την Κυβέρνηση σε κρίσιμα ζητήματα όπως είναι η διαχείριση του εθνικού μας ζητήματος, επιλέξαμε πάραυτα να συμβάλουμε καθοριστικά έτσι ώστε να βγει η χώρα από τη χρεοκοπία και από το μνημόνιο.

Εξάλλου, θεωρούμε πως η αντίσταση του λαού μας σε αθέμιτες πιέσεις στο Κυπριακό, δεν βρίσκουν πρόσφορο έδαφος σε μια χώρα και ένα λαό που έχουν την οικονομική τους κυριαρχία και ανεξαρτησία.

Πήραμε την απόφαση πως ο κίνδυνος της οικονομικής αβεβαιότητας βοηθά τους εχθρούς μας και όχι τον λαό μας.

Επιλέξαμε συνεπώς τη σταθερότητα και την ευρωπαϊκή πορεία της χώρας.

Θεωρήσαμε καθήκον μας να συμβάλουμε με όποιο τρόπο μπορούμε για να πετύχουμε την οικονομική σταθερότητα.

Και αυτή την υπεύθυνη στάση κρατούμε μέχρι σήμερα.

Σε ότι αφορά τον προϋπολογισμό και τις προβλέψεις για το 2017:

  • Σημειώνουμε με ικανοποίηση το ότι κάποιοι σημαντικοί τομείς της οικονομίας όπως είναι ο τουρισμός και οι υπηρεσίες παρουσιάζουν ιδιαίτερη ανθεκτικότητα και έχουν επιφέρει αύξηση εσόδων προς το κράτος (+10%).
  • Θετική επίσης είναι και η τάση μείωσης της ανεργίας μετά από τα πάρα πολύ δύσκολα χρόνια που περάσαμε.
  • Οι προβλέψεις για θετικό ρυθμό ανάπτυξης 2,8% για το 2017 είναι ενθαρρυντικές.
  • Ιδιαίτερα θετικό γεγονός αποτελεί η σημαντική μείωση του ELA από €11,4 το 2013 δις σε €1,5 δις το 2016.

Το Δημοκρατικό Κόμμα χαιρετίζει αυτές τις θετικές εξελίξεις. Τις χαιρετίζουμε γιατί συμβάλαμε σε αυτές.

Αναλογιζόμενοι την ευθύνη έναντι στον τόπο και το λαό μας, αναλάβαμε το πολιτικό κόστος και με την υπεύθυνη στάση μας θεωρούμε πως έχουμε συμβάλει καθοριστικά στις προσπάθειες ανάκτησης της χαμένης εμπιστοσύνης της Κυπριακής οικονομίας.

Θα ήταν πάρα πολύ εύκολο για εμάς, ως κόμμα της αντιπολίτευσης, να κρυφτούμε πίσω από άλλους και να αφήσουμε την χώρα μας να συνεχίσει τον κατήφορο της αναξιοπιστίας.

Δεν το επιλέξαμε και δεν το πράξαμε. Δεν μετανιώνουμε και δεν απολογούμαστε για το ότι εμείς κάναμε το καθήκον μας.  Εμείς δεν βάζουμε το κόμμα μας πάνω από την πατρίδα.

Εμείς διεκδικήσαμε, επαναδιαπραγματευθήκαμε και βελτιώσαμε το μνημόνιο.

Από το πλαίσιο αφερεγγυότητας και τη προστασία της πρώτης κατοικίας μέχρι την απαγόρευση στις καταχρηστικές ρήτρες και τα τιμωρητικά επιτόκια, από το δικαίωμα εξαγοράς δανείου με έκπτωση αλλά και την έκπτωση στο φόρο ακίνητης ιδιοκτησίας, το Δημοκρατικό Κόμμα άσκησε υπεύθυνη και εποικοδομητική αντιπολίτευση.

Σε καμία περίπτωση δεν συμφωνούμε πως θα πρέπει να επιστρέψουμε στις πολιτικές του λαϊκισμού και της ευθυνοφοβίας που μας οδήγησαν στα πρόθυρα της χρεοκοπίας τον Μάρτιο του 2013.

Θεωρούμε πως η πολιτική του εξορθολογισμού των δημοσίων οικονομικών πρέπει να συνεχιστεί.

Από την άλλη όμως, δεν συμφωνούμε με την ωραιοποιημένη εικόνα της Κυπριακής οικονομίας που προβάλλει καθημερινά η Κυβέρνηση.

Εμείς δεν μπορούμε να αγνοήσουμε τα τεράστια εγγενή διαρθρωτικά προβλήματα που εξακολουθούν δυστυχώς σήμερα να ταλανίζουν την Κυπριακή οικονομία.

Αυτά τα προβλήματα έχουν να κάνουν με βαθύτερες διαρθρωτικές ανισότητες.

Κανένας προϋπολογισμός από μόνος του δεν θα μπορούσε να άρει τις καταστροφικές συνέπειες των λανθασμένων αποφάσεων της τριετίας 2011-2013 και των ολέθριων αποφάσεων του eurogroup του Μαρτίου του 2013 που αποδέχτηκε ο ΠτΔ «με το πιστόλι στον κρόταφο».

Δυστυχώς ο Κυπριακός λαός πλήρωσε βαρύτατο τίμημα για αυτά τα πολιτικά λάθη και το πραγματικό μέγεθος του τιμήματος μόνο τώρα άρχισε να διαφαίνεται:

  • Έχουμε το υψηλότερο επίπεδο ιδιωτικού δανεισμού στην Ευρώπη και το υψηλότερο ποσοστό μη-εξυπηρετούμενων δανείων στη παγκόσμια ιστορία των τραπεζών με €27 δις σε μη-εξυπηρετούμενα δάνεια – το 150% του ΑΕΠ μας.
  • Με το Κούρεμα καταθέσεων, μέσα σε μία νύκτα χάσαμε €20 δις σε καταθέσεις, αξιόγραφα και μετοχές.

Κουρεύτηκαν οι κύπριοι καταθέτες για να βγάλουν κάποιοι δισεκατομμύρια σε κέρδη στο εξωτερικό και για να χαρίσουμε σχεδόν όλες τις Κυπριακές τράπεζες σε ξένους. Μοναδική εξαίρεση ο Συνεργατισμός.

Η μεγαλύτερη τράπεζα της χώρας ετοιμάζεται να εγκαταλείψει τη χώρα και να πάει στο εξωτερικό και η Κυβέρνηση το παρουσιάζει σαν τεράστια επιτυχία!

Σημειώνεται δε πως πάει στην Ιρλανδία, η οποία χώρα επίσης μπήκε σε μνημόνιο αλλά εκείνη παρουσιάζει πραγματικό «success story» όχι σαν εμάς.

Και οι δυο ουσιαστικοί λόγοι που η Ιρλανδία έχει επιτύχει ενώ εμείς ακόμη ταλαιπωρούμαστε:

  1. η Ιρλανδία δεν κούρεψε τις καταθέσεις σαν εμάς
  2. αντίθετα δημιούργησε μια «κακή τράπεζα» και πήρε εκεί ένα σημαντικό ποσοστό των μη-εξυπηρετούμενων δαείων

Εμάς μας πήραν τα χρήματα (καταθέσεις) και μας άφησαν τα δάνεια.

Ως αποτέλεσμα τα μη-εξυπηρετούμενα δάνεια εξακολουθούν να βρίσκονται σε επίπεδα ρεκόρ.

Καμία έκπληξη λοιπόν για το ότι η κυπριακή οικονομία δεν έχει ακόμη ανακάμψει.

  • Είχαμε μια άνευ προηγουμένου λεηλασία των ταμείων προνοίας.

Το 2013 είχαμε 1750 ταμεία προνοίας. Σήμερα μόλις 1190.

Περίπου 700 ταμεία προνοίας έχουν διαλυθεί.

Σε απόλυτα νούμερα, έχουν εξαφανιστεί λόγω αυτής της διάλυσης €1.3 δις από το ευρύτερο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης.

Με απλά λόγια, ο κόσμος έφαγε τις καταθέσεις και τις αποταμιεύσεις του για να μπορέσει να τα βγάλει πέρα.

Αυτό το ποσό είναι που χρηματοδότησε την ύφεση και την ανάκαμψη.

Αυτό το κόστος θα το πληρώσουμε αργότερα, όταν αυτός ο κόσμος δεν θα έχει αποταμιεύσεις κατά την αφυπηρέτηση του.

  • Το 2016 για τρίτη συνεχή χρονιά είχαμε αρνητικό αποπληθωρισμό στη Κυπριακή οικονομία (-0,7% από -1% το 2015).
  • Όντως η ανεργία έχει μειωθεί (στο 12% σήμερα από 16% το 2014) όμως η μακροχρόνια ανεργία παραμένει ιδιαίτερα ψηλή (5%) και η ανεργία των νέων παραμένει υψηλή (26,7%).

Είναι καλοδεχούμενη αυτή η μείωση, αλλά εξακολουθούμε να κατέχουμε την 5η χειρότερη θέση στην Ε.Ε. στην ανεργία.

Ακόμη χειρότερα η Κύπρος παρουσιάζεται να είναι η «πρωταθλήτρια της μετανάστευσης» κατά αναλογία πληθυσμού.

Ενώ η ανεργία μειώνεται στο εγχώριο εργατικό δυναμικό, υπολογίζεται πως περίπου 20.000-30.000 νέοι μας έχουν μεταναστεύσει από την αρχή της κρίσης.

Χάνουμε με άλλα λόγια τα πιο λαμπρά μυαλά και το πιο αποδοτικό εργατικό δυναμικό μας σε άλλες χώρες.

  • Έχουμε το μεγαλύτερο ποσοστό συμπολιτών μας που βρίσκεται σήμερα κάτω ή και κοντά στο όριο της φτώχειας από το 1974.

Με βάση την έκθεση του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου για την Ισότητα το,

  • 27,4% των Κυπρίων, ένας στους τέσσερεις κύπριους, αντιμετωπίζει τον κίνδυνο της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού.
  • 15,3% του πληθυσμού μας ζει με σοβαρές στερήσεις
  • 60,4% του πληθυσμού μας δηλώνει πως «μετά βίας τα βγάζει πέρα»

Ήταν, όντως, βαρύ το τίμημα για το «success story»…

Όμως δυστυχώς δεν έχουμε ακόμη καταφέρει να ξεπεράσουμε τους κινδύνους.

Το Δημοκρατικό Κόμμα είχε προειδοποιήσει πως οι μαύρες τρύπες της Κυπριακής οικονομίας του 2013 δεν πρόκειται να καλυφθούν εύκολα και ότι δυστυχώς, δεν πρόκειται να ορθοποδήσει η οικονομίας μας εύκολα, αν δεν αντιμετωπίσουμε πρώτα στη ρίζα τους τις γενεσιουργές αιτίες αυτών των προβλημάτων.

Εξακολουθούμε ν’αντιμετωπίζουμε διαρθρωτικά προβλήματα στην Κυπριακή οικονομία και αυτό που διαπιστώνουμε είναι μια επικοινωνική διαχείριση παρά μια ουσιαστική αντιμετώπιση των προβλημάτων.

Ακόμη χειρότερα, αντί η Κυβέρνηση να αντιμετωπίζει τα πραγματικά προβλήματα της πραγματικής οικονομίας, μόλις έφυγε η Τρόικα, φαίνεται να κάνει τα πράγματα χειρότερα δημοσιονομικά.

Για παράδειγμα, η αύξηση των κρατικών δαπανών στον προϋπολογισμό του 2017 θα είναι +2.6% ενώ τα έσοδα μας θα αυξηθούν μόνο κατά +1.8% το 2017.

Αυτή η αναντιστοιχία εκτιμούμε ότι θα οδηγήσει σε επιδείνωση του δημοσιονομικού πλαισίου.

 

Προειδοποιητική επιστολή Ευρωπαϊκής Επιτροπής

Στις 25.10.2016 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει αποστείλει προειδοποιητική επιστολή στην Κυβέρνηση με την οποία επισημαίνει πως ανησυχεί και προειδοποιεί ότι η Κύπρος βρίσκεται σε κίνδυνο να μην συμμορφωθεί με τους στόχους του δημοσιονομικού πλαισίου.

Κατ’ακρίβεια θεωρεί πως ήδη ο προϋπολογισμός του 2017 παρουσιάζει σημαντική απόκλιση από το μεσοπρόθεσμο στόχο του Συμφώνου Σταθερότητας.

Στην φθινοπωρινή της έκθεση η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καταγράφει την ανησυχία της για την επιδείνωση του δημοσιονομικού ελλείμματος λόγω:

  • Της πρόσληψης επαγγελματιών στρατιωτών
  • Της μείωσης του φόρου ακίνητης ιδιοκτησίας
  • Το μειωμένο μέρισμα της ΚΤΚ
  • Την αύξηση του κόστους του μισθολογίου

(κυρίως λόγω της αύξησης του κόστους του μισθολογίου αφού τερματίζονται οι έκτακτες εισφορές και έχουν εργοδοτηθεί  επιπρόσθετοι δημόσιοι υπάλληλοι και επαγγελματίες στρατιώτες)

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκτιμά και προβλέπει πως το διαρθρωτικό έλλειμμα θα παρουσιάζει σταδιακή επιδείνωση, από,

  • Πρωτογενές πλεόνασμα της τάξης του +1,5% το 2015
  • Σε οριακό έλλειμμα -0,1% το 2016
  • Και σε σημαντικό έλλειμμα -2% το 2017

 

Έκθεση δημοσιονομικού συμβουλίου

Παρομοίως το Δημοσιονομικό Συμβούλιο που έχει διορίσει η ίδια η Κυβέρνηση του Νίκου Αναστασιάδη στη δική του Φθινοπωρινή Έκθεση το 2016, θεωρεί πως οι προβλέψεις του Υπουργείου Οικονομικών για τον προϋπολογισμό του 2017 είναι υπεραισιόδοξες.

Προειδοποιεί το δημοσιονομικό συμβούλιο πως αν το έλλειμμα και η απόκλιση για το 2017 δεν καλυφθούν από τα έσοδα, τότε η Κυβέρνηση θα κληθεί να λάβει επιπρόσθετα μέτρα.

Το πρόβλημα όμως δεν θα είναι μόνο τα μέτρα. Το πλήγμα στην αξιοπιστία της κυπριακής οικονομίας, της μοναδικής οικονομίας στην Ευρώπη που έχει κουρέψει καταθέσεις, θα είναι τεράστιο.

 

Εξακολουθούμε λοιπόν να πιστεύουμε πως δεν υπάρχει σχέδιο για την οικονομία από την παρούσα Κυβέρνηση.

Παρά τις επανειλημμένες ερωτήσεις μας προς τον έντιμο Υπουργό Οικονομικών, όσο και προς τη Διοικήτρια της Κεντρικής Τράπεζας.

 

Βασικές μας ερωτήσεις παραμένουν αναπάντητες:

  1. Ποιο θα είναι το κατά κεφαλή ΑΕΠ της Κύπρου τα επόμενα χρόνια;
  2. Πόσες θέσεις εργασίας θα δημιουργηθούν τα επόμενα χρόνια;
  3. Ποιοι είναι οι στόχοι για τα ΜΕΔ για τα επόμενα χρόνια;
  4. Πόσοι συμπολίτες μας θα εξέλθουν από το όριο της φτώχειας;

Σε καμία από αυτές τις ερωτήσεις δεν έχουμε πάρει απαντήσεις μέχρι σήμερα και η σιωπή των κυβερνώντων για τόσο σημαντικά ζητήματα είναι ιδιαίτερα ανησυχητική.

 

Εισηγήσεις Δημοκρατικού Κόμματος

Για τους πιο πάνω λόγους το Δημοκρατικό Κόμμα θεωρεί πως έστω και τώρα πρέπει να αντιμετωπιστούν τα εγγενή διαθρωτικά προβλήματα της Κυπριακής οικονομίας τα οποία δημιουργήθηκαν από τις καταστροφικές αποφάσεις του Μαρτίου του 2013.

Το Δημοκρατικό Κόμμα εισηγείται μεταξύ άλλων:

  1. Έχουμε προτείνει ένα τρίπτυχο για τη διαχείριση των NPLs. Αυτό περιλαμβάνει:
  • Την εξαγορά δανείων με έκπτωση
  • Την αναθεώρηση της απόφασης του eurogroup του Μαρτίου του 2013 για το κούρεμα.
  • Την δημιουργία φορέα Διαχείρισης Μη-Εξυπηρετούμενων Δανείων Δηλαδή, τη δημιουργία «κακής τράπεζας» με βάση το Ιρλανδικό μοντέλο στην οποία θα μεταφερθεί ένα σημαντικό ποσοστό των ΜΕΔ.  Αυτή η πρόταση είναι ιδιαίτερα κρίσιμης σημασίας για τον Συνεργατισμό.
  1. Επιπρόσθετα μέτρα για την εργοδότηση. Το 2% του προϋπολογισμού να διοχετευτεί σε προγράμματα για την εργοδότηση και επανεκπαίδευση ανέργων, ως επίσης και για την παροχή κίνητρων σε επιχειρήσεις για εργοδότηση.
  1. Πρέπει να αρθούν οι αδικίες των αποφάσεων του Μαρτίου 2013 και του κουρέματος όπου κάποιοι πλήρωσαν τα συσσωρευμένα λάθη της πολιτικής ηγεσίας.

Γι’αυτό εισηγούμαστε τη δημιουργία ενός ταμείου αποζημιώσεως για τους κουρεμένους κατόχους αξιόγραφων, κουρεμένα ταμεία προνοίας και συντάξεων και κουρεμένων καταθετών το οποίο θα χρηματοδοτηθεί από το 10% του πρωτογενούς πλεονάσματος του προϋπολογισμού για τα επόμενα 20 χρόνια.

 

Κατάληξη

Κύριε πρόεδρε,

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Έχουμε σήμερα ενώπιον μας τον κρατικό προϋπολογισμό για το 2017.

Προβληματιστήκαμε έντονα κατά πόσο να τον εγκρίνουμε, ή, να τον απορρίψουμε.  Αναμφισβήτητα η συμπεριφορά του ΠτΔ προς τα κοινοβουλευτικά κόμματα είναι απαξιωτική και περιφρονητική και δεν μας βοηθά στις αποφάσεις μας.  Ο ΠτΔ έχει καταργήσει το εθνικό συμβούλιο και συνεχίζει τη συσκότιση και τη μυστική διπλωματία σε μια κρίσιμη καμπή στο Κυπριακό.

Όμως, όπως έχω ήδη πει, ως ΔΗΚΟ πήραμε εδώ και καιρό την απόφαση πως ο κίνδυνος της οικονομικής αβεβαιότητας, βοηθά τους εχθρούς μας και όχι τον λαό μας.

Επιλέγουμε συνεπώς τη σταθερότητα και την ευρωπαϊκή πορεία της χώρας.

Θεωρούμε λοιπόν καθήκον μας να συνεχίζουμε να συμβάλλουμε σε αυτή τη σταθερότητα, παρά τις αντίθετες προσπάθειες του ΠτΔ.

Αυτή την υπεύθυνη στάση κρατάμε και σήμερα.

Παρά τις επιφυλάξεις μας θα υπερψηφίσουμε τον προϋπολογισμό, όμως με συγκεκριμένες τροπολογίες που θα αντικατοπτρίζουν δικές μας οικονομικές στοχεύσεις και πρωτοβουλίες.

Και ας ευχηθούμε, πως αυτός δεν θα είναι ο τελευταίος προϋπολογισμός της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Χρόνια πολλά σε όλους.

[1] Αν η αποδοχή καταγραφεί στα πρακτικά των Ηνωμένων Εθνών είναι το ίδιο πράγμα με την υπογραφή στο διεθνές δίκαιο

 

ΟΜΙΛΙΑ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΟΥ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟΥ ΚΟΜΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΡΑΤΙΚΟ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟ ΓΙΑ ΤΟ 2017 (PDF)

 

ροή ειδήσεων